Έγκυος; 11 Πράγματα για τα οποία μπορείς να σταματήσεις να ανησυχείς αμέσως τώρα!

Οικογενειακή γιατρός με ειδίκευση στην μαιευτική και μαμά 4 παιδιών, ξέρω από πρώτο χέρι τι νιώθουν οι γυναίκες τους 9 πολύτιμους μήνες της εγκυμοσύνης.  Το κοινό συναίσθημα όλων των γυναικών είναι η ανησυχία, το κοινό άγχος. 
Η ανησυχία είναι μία φυσιολογική αντίδραση στο απροσδόκητο της εγκυμοσύνης, εξίσου φυσιολογική με την ανάγκη για φροντίδα του μωρού. Άλλωστε δεν είναι λίγα αυτά για τα οποία έχουμε λόγο να ανησυχούμε, σκεφτείτε απλά τα χημικά που υπάρχουν στα καλλυντικά μας και τα αντιβιοτικά στην τροφή μας. 
Η αλήθεια είναι, ότι τα περισσότερα μωρά γεννιούνται υγιή και τέλεια. Και όταν παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα δεν είναι από δικό σου λάθος. 
Όμως, ενώ σίγουρα πρέπει να είμαστε προσεκτικές για να αποφύγουμε τους κινδύνους και να κάνουμε τις πιο προσεκτικές επιλογές - ας έχουμε υπόψη μας ότι η ανησυχία από μόνη της δεν βοηθάει. Αντίθετα μας κάνει να χάνουμε τον ύπνο μας που τόσο χρειαζόμαστε και επηρρέζει τις ορμόνες μας ακόμη και στον τοκετό. 
Γι αυτό σας λέω, διώξτε το άγχος και επειδή δεν είναι τόσο απλό να το κάνετε άμεσα, πιο κάτω σας δίνω 11 πράγματα για τα οποία ΔΕΝ έχετε κανένα λόγο να ανησυχείτε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας. 

1. Μπορεί να κάνω κακό στο μωρό μου.
Αυτός είναι και ο πιο συνηθισμένος φόβος, ότι μπορεί να κάνουμε κάτι που θα βλάψει το μωρό μας. Η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα προβλήματα που έχουν εκ γενετής τα παιδιά οφείλονται σε γενετικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες, πάνω στους οποιους δεν έχουμε κανένα έλεγχο. 
Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο είμαι σίγουρη ότι είστε ήδη μία ενήλικας που ενδιαφέρεται για την υγεία του μωρού της και δεν καπνίζει, πίνει ή κάνει κοκαϊνη. 
Η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα μωρά γεννιούνται υγιή και τέλεια. Και όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αυτό δεν είναι από δικό σας λάθος. Τελεία. 
2. Πρέπει να τρώω για δύο.
Η άποψη ότι "πρέπει να τρως για δύο" κατά την εγκυμοσύνη είναι τελειώς λανθασμένη. 
Η αλήθεια είναι ότι κατά το πρώτο και το δευτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης σας, δεν χρειάζεστε παραπάνω θερμίδες από τις συνηθισμένες. Στο τρίτο τρίμηνο χρειάζεστε μόνο 300 θερμίδες παραπάνω τη μέρα (600 αν κυοφορείτε δίδυμα). Αυτές οι θερμίδες δεν ξεπερνούν ένα ποτήρι γάλα παραπάνω και ένα τόστ. 
Επομένως αν τηρείτε μία ισορροπημένη και υγιή διατροφή, αφήστε κατά μέρος το άγχος για το αν τρώτε αρκετά για το μωρό σας. 
3. Πειράζει το σεξ στην εγκυμοσύνης;
Το σεξ στην εγκυμοσύνη συνήθως δεν προκαλεί αποβολή ή πρόωρο τοκετό. Η μόνη σας προφύλαξη; Να είστε σίγουρες ότι ο παρτενέρ σας, δεν έχει ασθένειες που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο μωρό. 
Αν όμως έχετε συμπτώματα αποβολής ή πρόωρου τοκετού ή έχετε προδρομικό πλακούντα, τότε απλά κάντε χρήση του κανόνα "τίποτα δεν περνάει στον κόλπο, μέχρι να πάρετε το πράσινο φως από το γιατρό ή τη μέα σας.
4. Υπάρχουν τροφές που μπορεί να κάνουν το παιδί μου αλλεργικό;
A lot of food-conscious mamas avoid dairy, gluten, nuts, and soy during pregnancy, worrying about how it will affect their baby. But while nutrition is super-important, restricting foods during pregnancy has not been found to prevent allergies. In fact, it may even increase risk.
So unless you have to restrict certain foods for your own health, liberating your diet can actually be beneficial to your baby. Keep it healthy, but don’t restrict.
5. Να κοιμάμαι ανάσκελα;
You’ve probably heard that you shouldn’t sleep on your back during pregnancy because it can cut off oxygen to your baby — and that might be leading to a lot of uncomfortable nights on your side.
But until you’re six months pregnant, this isn’t something to be concerned about. After six months, the weight of the baby and your uterus can causepressure on a large veincalled the inferior vena cava, restricting blood flow to you and baby.
However, if you find that you’ve rolled over onto your back during the night,don’t worry! It’s very unlikely that this would cause harm to baby.
6. Το άγχος στην εγκυμοσύνη;
You might have heard that a mom being stressed during pregnancy can affect the baby’s long-term mental health. The irony is that this very information is what gets pregnant mamas all stressed out!
The truth is that you’d have to be under a lot of stress (we’re talking war zones or violent homes) for stress to have a serious impact on your baby’s health.
The normal stresses most of us experience daily — money worries, relationship tensions, and job anxieties — are not going to cause your baby to have three heads or lifelong depression. As a species, we’ve given birth to healthy offspring under much worse threats.
You can’t force a homebirth, vaginal birth, unmedicated birth, or a perfect story. And worrying about it is not going to get you there.

7. Και αν είμαι χορτοφάγος ή vegan;
No, you don’t have to eat meat and dairy — you can be vegan or vegetarian and have a perfectly healthy pregnancy. In fact, I was vegetarian for three of my four pregnancies.
Just make sure your diet includes plenty of vegetarian protein sources(legumes, beans, nuts, and seeds), calcium(organic tofu, almonds, tahini, and green leafy veggies), andiron (legumes, green veggies, red beans, dried apricots, and raisins). And if you’re vegan, make sure to take a B-12 supplement.
Work with your midwife or an integrative nutritionist who is pregnancy-savvy to make sure you’re meeting your prenatal nutritional needs.
8. Ποια είναι τα φυσιολογικά συμπτώματα εγκυμοσύνης;
Pregnancy brings with it some quirky symptoms, including nausea, increased urination, round ligament pain, breast tenderness, changes in your sense of smell and taste, sleep disturbances, mood changes, and many more. Knowing what’s normal — and what’s not — can make a huge difference in letting go of unnecessary worries.
There aren’t too many symptoms to worry about, so make sure to talk with your midwife or doctor about those. You can also learn about natural solutions for common symptoms in my book, The Natural Pregnancy Book.
9. Πως θα είναι ο τοκετός;
Labor can’t be controlled. All you can do is set a destination on your GPS, prepare well for the journey, and then move gracefully through any obstacles on the way.
You can’t force a homebirth, vaginal birth, unmedicated birth, or a perfect story. And worrying about it is not going to get you there.
The best thing you can do is prepare for labor. Take childbirth classes and read books that are supporting of the kind of birth you hope to have. (I recommend Spiritual Midwifery and Birthing From Within to start.) You can also take a hypnobirthing class to give you mind-body skills that can help.
If something comes up that requires you to reroute your plans — for example, a medical reason to have a cesarean — it’s totally appropriate to grieve. But be gentle with yourself and just make sure you’re in good hands. It’s all good.
10. Και αν πεθάνω;
OK, truth be told, the most common fear that women experience is probably fear of death — our own, our baby’s, or our partner’s.
Fear of our own death stems from the intense uncertainty of the process of birth, compounded by the historical risks, magnified by movies in which birth is depicted as dangerous and even life-threatening. That can make birth feel really terrifying.
The reality is that there is an infinitesimally low risk of dying in childbirth for healthy women in the U.S. There’s also a very low infant mortality rate.
Remind yourself that it’s normal to have such thoughts. And then have an affirmation or meditation you can use to transform the fear. Talk your worries out loud with your midwife or other women, or write them down in a journal. If you’re severely plagued by worry or anxiety, it’s important to talk to a prenatal mental health professional.
11. Τι πιστεύουν οι άλλοι;
The hard fact is that women can be really judgmental with one another around pregnancy and parenthood choices.
I’ve had many wonderful women tell me they were kicked out of natural mom online groups because they had an epidural or needed a C-section. My response? What other people think is not your worry.
How you do your pregnancy, birth, and parenting is your business alone. If you’re worrying about what other people think, please, stop right now — because it will keep you from making the choices that are best for you and your baby.
And when you make the choices that are right for you, your family and friends will get on board, and you’ll find the right mommy groups for yourself too!
Share on Google Plus

About mysunshine.gr

    Blogger Comment
    Facebook Comment